Οι ασκήσεις για την άρθρωση του ισχίου μπορούν να βελτιώσουν το βάδισμα και τον πόνο από αρθρίτιδα του γόνατος

Οι ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα γόνατος μπορούν να προσθέσουν ασκήσεις ενδυνάμωσης του ισχίου στην προπόνηση τους για να βελτιώσουν την ικανότητα να περπατούν και, ίσως να μειώσουν τον πόνο, σύμφωνα με μια επισκόπηση της έρευνας.

Με βάση συγκεντρωτικά στοιχεία από οκτώ κλινικές δοκιμές με συνολικά 340 ασθενείς, οι ασκήσεις ενδυνάμωσης του ισχίου με βάρη ή λάστιχα θα βοηθούσαν στο μέγιστο, αναφέρει η ομάδα μελέτης στο British Journal of Sports Medicine στις 6 Φεβρουαρίου 2019.

"Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουμε πως η άσκηση είναι ωφέλιμη, ποιος τύπος άσκησης πρέπει να συμπεριληφθεί σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα άσκησης παραμένει σε μεγάλο βαθμό άγνωστο", δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Andrew Hislop από το Πανεπιστήμιο Queensland στο Brisbane της Αυστραλίας.

Οι περισσότερες διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές συνιστούν άσκηση στη συντηρητική αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας του γόνατος, η οποία επηρεάζει έναν στους τέσσερις ανθρώπους ηλικίας άνω των 55 ετών.

Ωστόσο, πολλοί γιατροί δεν ακολουθούν τη συμβουλή αυτή με τους ασθενείς ή τους παραπέμπουν σε κατάλληλο φυσικοθεραπευτή για ένα πρόσθετο ραντεβού, αναφέρει ο Hislop.

«Με τον αυξανόμενο ηλικιακά πληθυσμό και τον αυξανόμενο αριθμό κακώσεων κάτω άκρων, θα υπάρξει μια όλο και μεγαλύτερη επιβάρυνση στο σύστημα υγείας για τη διαχείριση της οστεοαρθρίτιδας του γόνατος», δήλωσε με email στο Reuters Health.

Ο Hislop και οι συνεργάτες του πραγματοποίησαν συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών και διερεύνησαν την επίδραση της προσθήκης ασκήσεων ενδυνάμωσης του ισχίου σε ένα πρόγραμμα που συχνά συστήνεται για την ενίσχυση των τετρακέφαλων μυών του μηρού σε άτομα με οστεοαρθρίτιδα του γόνατος.

Οι ερευνητές εξέτασαν εάν βελτιώθηκαν οι λειτουργίες του γόνατος και της βάδισης, καθώς και αν ο πόνος και η ποιότητα ζωής επηρεάστηκαν από τις προστιθέμενες ασκήσεις ενδυνάμωσης του ισχίου.

Επίσης, αξιολόγησαν τρεις τύπους ασκήσεων ισχίου για να δουν ποιες είχαν το καλύτερο αποτέλεσμα: βάρη με αντίσταση, λειτουργικές νευρομυϊκές ασκήσεις όπως βαθύ κάθισμα στο ένα πόδι ή stepping και την λεγόμενη πολυμορφική άσκηση που συνδυάζει αυτές τις δύο.

Συνολικά, η προσθήκη ενδυνάμωσης του ισχίου βελτίωσε σημαντικά τη λειτουργία της βάδισης αν και δεν είχε στατιστικά σημαντική επίδραση στον πόνο, σε σκαλοπάτια ή την ικανότητα της ανόδου από την καθιστή θέση.

Όταν οι ερευνητές εξέτασαν μεμονωμένους τύπους άσκησης ισχίου, ωστόσο, διαπίστωσαν ότι οι ασκήσεις αντίστασης ήταν πιο αποτελεσματικές από τις λειτουργικές νευρομυϊκές ασκήσεις για τη βελτίωση του πόνου και της λειτουργικότητας.

Η πολυμορφική άσκηση δεν είχε καμία πρόσθετη επίδραση.

"Η ενίσχυση των μυών του ισχίου, ιδιαίτερα των απαγωγών, μπορεί να βελτιώσει τον έλεγχο της πυέλου και του κορμού, μειώνοντας την φόρτιση στα γόνατα", ανέφερε ο Hislop.

"Πολλοί επαγγελματίες υγείας ανησυχούν μόνο για το σημείο που έχει προσβληθεί από την ασθένεια, ξεχνώντας τις περιφερειακές συνέπειες της νόσου" στο ισχίο ή πέραν αυτού, δήλωσε ο Δρ. Jamil Natour, επικεφαλής της ρευματολογίας στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο στη Βραζιλία ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

"Πρέπει να επαληθεύσουμε ότι το «φυσιολογικό» ισχίο ενός ασθενούς με οστεοαρθρίτιδα του γόνατος αξιολογείται και πιθανώς αποκαθίσταται», δήλωσε στο Reuters Health μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Οι ερευνητές θέλουν επίσης να καταλάβουν πώς ακριβώς η άσκηση επηρεάζει τον πόνο της οστεοαρθρίτιδας του γόνατος. Το αποτέλεσμα είναι φυσικό αλλά μπορεί επίσης να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες όπως η γενική βελτίωση της υγείας, η παρακολούθηση από έναν επαγγελματία υγείας ή εικονική (placebo) δράση.

"Κατά την τελευταία δεκαετία περίπου, πολλοί ερευνητές έχουν αναζητήσει το βέλτιστο πρόγραμμα άσκησης αλλά, δυστυχώς, χωρίς τύχη", δήλωσε ο Marius Henriksen, επικεφαλής της μονάδας Φυσικοθεραπείας και Εμβιομηχανικής Έρευνας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Κοπεγχάγης στο Frederiksberg της Δανίας, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

"Για μένα, αυτό δείχνει ότι η άσκηση που είναι αποτελεσματική είναι η άσκηση που γίνεται", δήλωσε στο Reuters Health μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. «Πηγαίνετε εκεί έξω και ασκηθείτε και κάνετε κάτι στο οποίο θα βρίσκετε διασκέδαση και νόημα».

Με στοιχεία από «Br J Sports Med 2019»: https://bit.ly/2CjwUpx

Copyright © 2015 All Rights Reserved
Νάβαλης Κωνσταντίνος - Φυσίατρος
Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος

κατασκευή ιστοσελίδων webmac
υπηρεσίες ιατρικού marketing Health Solutions
Δ.: Κονδύλη 5, Μαρούσι
Τ.: 2106142535

 botMap